Ga met elkaar in gesprek over het volgende:
Met deze toolbox willen we je bewust maken van wat een chauffeur/machinist ziet en hoort vanuit zijn cabine. Recent is er bij ZuidPlus nog een shovel achterwaards een talud afgereden. Gelukkig ging alles net goed, maar het had ook heel anders uit kunnen pakken. Het beveiligen van personen tegen achteruitrijdende voertuigen, zowel bemand als onbemand, is daarom ontzettend belangrijk. Om veilig te kunnen rijden en werken met groot materieel is goed zicht voor de chauffeur/machinist zeer belangrijk. De chauffeur en medewerkers in de buurt van groot materieel moeten elkaar kunnen zien. Daarnaast moet groot materieel om een veilige en nette manier worden achtergelaten.
Onveilige situaties pakken we aan bij de bron:
In veel gevallen blijkt dat stappen 1, 2 & 3 praktisch niet altijd mogelijk zijn om aanrijdrisico's te voorkomen. Om deze redenen hebben de ondertekenaars van de Governance Code "Veiligheid in de bouw" besloten dat vanaf 17 maart 2017 alle grondverzetmachines, tractors, verreikers en veegmachines, met uitzondering van minigraafmachines en knikmopsen, ten minste voorzien moeten zijn van één of meerdere van de hieronder genoemde aanvullende maatregelen:
Aanvullende maatregelen (machines en voertuigen):
Helaas wordt aanrijdgevaar niet voorkomen met alleen technische maatregelen. Als medewerker moet je daarom ook altijd zelf goed blijven opletten waar je je begeeft!